LINCOLN CHASE – FANCY DANCE

Artiest info
Website
facebook
 

Het retromuziek uitbrengende platenlabel ‘Koko-Mojo Records’ heeft al een tijdje een speciale reeks lopen onder de noemer ‘Songwriter Series’. De meest recente release in deze serie is het album rond nummers die geschreven werden door de zwarte Amerikaanse singer-songwriter Lincoln Chase, die sommige van deze songs ook zelf op plaat heeft opgenomen.

28 R&B- en rock’n’roll-liedjes die door Lincoln Chase in de periode van 1953 tot 1963 gecomponeerd werden zijn door samensteller Dee Jay Mark Armstrong als een postuum eerbetoon op deze compilatieplaat “Fancy Dance” verzameld. Chase werd op 29 juni 1926 geboren in de Harlem-wijk van New York en hij stierf erg jong op 54-jarige leeftijd op 6 oktober 1980 in de omgeving van Atlanta in de staat Georgia.

Bij de bekendste nummers van zijn hand rekenen we het vaak gecoverde “Such A Night” van ‘The Drifters feat. Clyde McPhatter’ uit 1953 dat nog bekender werd in de versies van Johnnie Ray en Elvis Presley, “Jim Dandy” en het daaropvolgende “Jim Dandy Got Married” van ‘LaVern Baker & The Gliders’ uit 1955 en 1957. Verder was hij ook de componist van enkele hits van zangeres Shirley Ellis in de beginjaren ’60 zoals “The Nitty Gritty”, “The Name Game” en “The Clapping Song”. Van deze zangeres is er echter heel bewust geen spoor te bekennen op dit album.

Enkele van deze liedjes krijgen we op deze verzamelaar in een versie van andere artiesten dan de originele vertolkers. Zo brengt Ann-Margret het nummer “Jim Dandy” in 1962 en Mac Allen Smith zingt “Such A Night” in 1963. Lincoln Chase zelf zingt zes van de 28 nummers op deze cd “Fancy Dance” waaronder “Sweet Torture” uit 1962 dat u op de tweede audiovideo bij deze recensie kunt beluisteren. De eerste video laat u kennismaken met het nummer “To The One I Love” van Roy Hamilton uit 1961.

Opvallend voor die periode in de muziekgeschiedenis is dat deze door een zwarte componist geschreven liedjes vertolkt werden door zowel blanke als zwarte artiesten, iets wat toen toch zeer uitzonderlijk was in het rassendiscriminerende Amerika. In de traditie die we kennen van Dee Jay Mark Armstrong opteerde hij ook nu weer voor enkele obscure vertolkingen van deze Lincoln Chase-nummers, tracks die de meesten onder ons nog nooit zullen gehoord hebben maar die wel een leuke verrijking van onze kennis van de muziekgeschiedenis kunnen betekenen.

(valsam)